- Общество

Надзвичайний стан через коронавірус: що зміниться для українців у разі його введення

22 березня
очільник Міністерства охорони здоров’я Ілля Ємець виступив за впровадження в Україні надзвичайного стану. На його думку, для ефективної боротьби з
поширенням коронавірусу всі українці повинні зайняти свідому позицію,
мінімізувати контакти з іншими й дотримуватися правил гігієни. Станом на ранок
23 березня в Україні зафіксовано 73 випадки коронавірусної хвороби COVID-19. За
добу було зафіксовано 26 нових випадків інфікування.

Що таке
надзвичайний стан
і як він може вплинути на життя мешканців України – пояснюємо
далі.

Відповідно до
Закону України «Про правовий режим надзвичайного стану», «надзвичайний стан»
це особливий правовий режим, який може тимчасово вводитися в Україні чи в
окремих її місцевостях при виникненні надзвичайних ситуацій техногенного або
природного характеру не нижче загальнодержавного рівня, які призвели чи можуть
призвести до людських і матеріальних втрат, створюють загрозу життю і здоров’ю
громадян, або при спробі захоплення державної влади чи зміни конституційного
ладу України шляхом насильства.

Введення такого
стану передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому
командуванню та органам місцевого самоврядування відповідно до Закону повноважень,
необхідних для відвернення загрози та забезпечення безпеки і здоров’я громадян,
нормального функціонування національної економіки, органів державної влади та
органів місцевого самоврядування, захисту конституційного ладу, а також
допускає тимчасове, обумовлене загрозою, обмеження у здійсненні конституційних
прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб
із зазначенням строку дії цих обмежень.


Надзвичайний стан
може вводитися з метою
усунення загрози та ліквідації особливо тяжких
надзвичайних ситуацій
техногенного або природного характеру, нормалізації обстановки,
відновлення правопорядку при спробах захоплення державної влади чи зміни
конституційного ладу шляхом насильства, для відновлення конституційних прав і
свобод громадян, прав і законних інтересів юридичних осіб, створення умов для
нормального функціонування органів державної влади та органів місцевого
самоврядування, інших інститутів громадянського суспільства.

Правовою основою
введення надзвичайного стану є Конституція України, цей Закон, інші закони
України та Указ Президента України про введення надзвичайного стану в Україні
або в окремих її місцевостях, затверджений Верховною Радою України.

Надзвичайний стан
вводиться лише за наявності реальної загрози безпеці громадян або
конституційному ладові
, усунення якої іншими способами є неможливим.

Надзвичайний стан
може бути введений зокрема в разі виникнення особливо тяжких надзвичайних ситуацій
техногенного та природного характеру (стихійного
лиха, катастроф, особливо великих пожеж, застосування засобів ураження,
пандемій, панзоотій тощо
), що створюють загрозу життю і здоров’ю населення.

Він вводиться в Україні або в окремих її місцевостях вводиться Указом Президента України,
який має затвердити Верховна Рада України
протягом двох днів з моменту звернення Президента України.

НС в Україні може бути введено не більш як 30 діб
і не більш як 60 діб в окремих її місцевостях.

У разі
необхідності його може продовжити Президент України, але не більш як на 30 діб.

Надзвичайний стан
може бути скасований Указом Президента України раніше строку, на який він
вводився, якщо усунені обставини, через які він вводився.

В умовах надзвичайного стану Президент
України, Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, міністерства, інші
центральні і місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, військове
командування та його представники, підприємства, установи і організації
відповідно здійснюють повноваження, надані їм Конституцією України та законами
України, і забезпечують виконання заходів, передбачених цим Законом.

У період
надзвичайного стану не можуть бути припинені чи обмежені повноваження
Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України,
Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, міністерств, інших
центральних і місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого
самоврядування, а також судів, органів прокуратури України, органів, що
здійснюють оперативно-розшукову діяльність, досудове розслідування.

В умовах надзвичайного стану органам, що
здійснюють управління на відповідній території, Указом Президента України про
введення надзвичайного стану, затвердженого Законом України, визначаються межі
додаткових повноважень для здійснення заходів, необхідних для якнайшвидшої
нормалізації обстановки, відновлення конституційного правопорядку і
законності, та для ліквідації загрози
безпеці громадян.

Відповідно до 16
статті «Зміст заходів правового режиму надзвичайного стану» Закону України «Про
правовий режим надзвичайного стану» Указом Президента держави про введення
надзвичайного стану для охорони здоров’я населення на період НС можуть
запроваджуватися
:

  • встановлення
    особливого режиму в’їзду і виїзду, обмеження свободи пересування по території, де
    вводиться надзвичайний стан;

  • обмеження руху
    транспортних засобів та їх огляд;

  • посилення охорони
    громадського порядку та об’єктів, що забезпечують життєдіяльність населення та
    народного господарства;

  • заборона
    проведення масових заходів, крім заходів, заборона на проведення яких
    встановлюється судом;

  • заборона
    страйків;

  • примусове
    відчуження або вилучення майна у юридичних і фізичних осіб.

В умовах надзвичайного стану не можуть бути
обмежені
такі права і свободи людини і громадянина: на життя, житло, шлюб, повагу
гідності, особисту свободу й недоторканість, право на звернення до посадових
осіб, захист у суді, відшкодування шкоди.

Відповідно до 26
статті «Гарантії трудових прав громадян в умовах надзвичайного стану» Закону
України про НС, громадянам, тимчасово переведеним на роботу, не обумовлену
трудовим договором
, залученим до робіт по ліквідації надзвичайних ситуацій у
випадках, передбачених цим Законом, гарантується оплата праці відповідно до
чинного законодавства.

Зазначимо, що за
порушення карантинного режиму в Україні діє адміністративна та кримінальна відповідальність.

Усі новини про карантин та коронавірус.

Если Вы заметили ошибку, выделите необходимый текст и нажмите Ctrl+Enter, чтобы сообщить об этом редакции.